Maanantait on kiire päiviä. Eilen kiire alkoi jo töissä. Aamu tuntui hiljaiselta ja meinasin jo alkaa lyödä päätä tiskiin mutta sitten yhtäkkiä vilkastui ja töitä sai painaa sellaisella tahdilla että kolmen jälkeen tajusin että jossakin välissä on PAKKO syödä.  Vaikka ruokailu meinasi jäädä väliin niin silti oli mukava päivä, aika kuluu tosi nopeasti kun on jotain puuhattavaa ja viime viikon hiljaiselon jälkeen töiden painaminen tuntui jopa hyvältä.

Töistä suoraan tyttöt  hakemaan ja tanssitunnille. Tytöt treenasvat ilmeisesti jouluesitystään, nyt pitäisi muistaa ostaa molemmille tytöille mustat paidat jouluesitystä varten. Pukeutuvat kuulemma mustaan ja sitten saavat hopeanvärisen liinan siihen koristukseksi.

 Sillä aikaa kun isot tytöt tanssivat minä vietin aikaa vaavelin kanssa tanssikoulun tiloissa.  Kun tunti loppui niin ei kun kiireesti kotiin, lapset isin vastuulle iltapesuille ja minä valmistautumaan zumbaan. 

Kun kotiuduin zumbasta talo olikin jo hiljainen, lapset nukkui ja mies puuhaili koneella. Itse soittelin vanhimman koulukaverin äidille ja kysyin tietääkö se että on koulussa luistelua jo nyt tiistaina. Kotiin ei ole tullut mitään lappua mutta vanhin väitti kiven kovaa että nyt se alkaa... Tytöt kävivät ostamassa vanhimmalle isänsä kanssa luistimet vanhojen pieneksi jääneiden tilalle , joten nyt ne luistimet on mutta ei viitsi laittaa turhaan tyttöä niitä kouluun raahaamaan. Taidan pirauttaa vielä opettajallekkin asiasta. 

Samaan luistelu teemaan jatkaakseni niin taisi tulla ilmi mikä on vanhinta nyt ahdistanut.. tai silloin joku aika sitten...  SIlloin kun ajettiin kylpylään niin tyttö ihan yhtäkkiä sylkäisi suustaan että "En halua luistella kun en osa laittaa niitä nauhoja..." ei siis puhuttu luistelusta mitään vaan ihan vaan yht äkkiä tuollaisen sanoi. MInä siinä lohduttelin että luistimet  ON VAIKEA laittaa kireälle ja tuskin kukaan ekaluokkalainen saa niitä kunnolla kireäksi ilman aikuisen apua ja aina aikuisen ne pitää kuitenkin tarkistaa... Juttu jäi sitten siihen ja vanhin näytti suht tyytyväiseltä. Eilen kun sitten juttelin vanhimman koulukaverin äidin kanssa niin hän sanoi että hänen lapsensakin oli ollut ahdistunut siitä kun luistelusta puhuttaessa oli sanottu että OPETTAJA EI AUTA!!!!

Nyt osaan jotenkin samaistua vanhimman tuskaan. Kilttinä tyttönä hän on ahdistunut siitä kun tietää että ei saa kiristettyä luistimia tarpeeksi ja kun MINÄ olen aina ollut sitä mieltä että löysillä luistimilla EI LUISTELLA koska se on vaarallista nilkoille ja tästä olen myös viime talvena useasti sanonut.  Tuohon ristiriitaan sitten vielä "suuren auktoriiteetin sanat" OPETTAJA EI AUTA... eli ei ihme että tyttö on hieman ahdistunut ollut. Pieni asia näin aikuisella mutta osaan kuvitella tuon tytön ajatukset ja pelot ko asiaa kohtaan.

Ja minä itse olen kyllä aika tyrmistynyt siitä että jos ekaluokkalaisia ei luistimien kanssa auteta. Ymmärrän sen että oppilaan pitää luistin saada itse jalkaan mutta että vielä kiristää ja solmia itse....  MInä olen aina ollut tosi tarkka siitä että luistimien pitää olla kunnolla kireällä ettei vaan nilkkoihin satu ja itse olen aina pitänyt hyvinkin vaarallisena löysillä luistimilla luistelua. Toki ymmärrän että opettaja ei voi auttaa kaikkia mutta onkohan nyt ihan varma ettei sinne saisi mistään lisäkäsiä avuksi (meidän perheessä on ainakin yksi vuorotyöläinen jonka uskon ainakin silloin tällöin pääsevän kiristys avuksi ja luulisin että jos hieman kyselisi niin auttajia voisi olla muitakin), itseäni ainakin ahdistaa ajatus neljästä kymmenestä lapsesta jäähallin jäällä löysissä luistimissa.... montakohan katkennutta nilkkaa sieltä saapuu kotiin....  

Tänään luistelu nyt sitten tuskin kuitenkaan alkaa koska ei mitään ilmoitusta ole tullut ja minun mielestä opettaja nimen omaan vanhempain vartissa sanoi että kotiin tulee tietoa asiasta. JOka tapauksessa meillä on nyt uudet valkoisuutta hohtavat 35 koon luistimet hommattuna, kypäräkin kaivettiin kellarin kätkööistä. Täytyy vanhimman kanssa nyt treenata tuota kiristystä mutta silti en ole oikein mielissäni jos lapset joutuvat jäälle löysin luistimin menemään. 

Mutta nyt alan valmistella itselleni eväitä töihin ja vaavelille kerho evästä. Mummo tulee tänään tyttöjen seuraksi ja heillä oon tapana kerhoilla näin tiistaisin.