'Oli kyllä kiva reissu!!! Uni velkaa on kertynyt niin lapsille kuin aikuisillekkin mutta oli sen arvoista.

Perjantaina aamulla lähdimme matkaan... tytöt "hieman" innoissaan odottaa lähtöä...

Ensimmäinen välietappi oli Vantaalla jossa kävimme moikkaamassa miehen veljen perhettä. Heidän lapset eli tyttöjen serkku pojat olivat molemmat vanhentuneet vuodella (nyt 2v ja 5v) ja veimme heille lahjapaketit samalla reissulla. Varsinaislle synttäreille kun ei ehditty kun juhlat oli samana viikonloppuna kuin vaavelinkin. Vantaalla viivyimme kahvin verran. SItten taas matkaan. Tytöt olivat aivan tohkeissaan... "ensin mie menen sihen mäkeen ja sitten siihen" , kuului iloinen  suunnittelu takapenkiltä.

Perillä hotellissa olimme neljältä ja sitten heti uimaan...

UImassa läträsimme ilta kahdeksaan kunnes vaavelilla oli niin kova nälkä että pelkäsin että se syö jonkun kylpyläkaverin ellei nyt painuta syömään. Ja kyllä nuo lapset söikin, onneksi oltiin seisovassa pöydässä syömässä koska muuten ei olisi yksi ruoka annos listalta  riittänyt . Vaaveli söi enemmän kuin minä ja isot tytötkin santsasivat useampaan otteeseen.  Ruokailun jälkeen mentiin vielä hetkeksi leikkipaikalle ja kun kello alkoi näyttää 22:30 oli pakko jo koko porukan kömpiä pehkuihin... seuraavana päivänä odottaa MUUMIMAA!!!

Aamulla heti heräiltyämme kipaisimme aamupalalle ja sen jälkeen ehdittiin vielä mennä uimaan reiluksi tunniksi. Uimisen jälkeen pitikin sitten jo valmistautua muumimaahan lähtöön.

Sitten hotellimaksu ja ei kun menoksi. Tytöt odottaa ikuisuudelta kestävää maksutuskaa... mennään jo...

Auto vietiin muumiparkkiin ja sieltä muumibussilla Naatalin vanhaan kaupunkiin. KOska edellisenä vuosina muumimaa reissuillamme olemme aina missanneet muumijunan niin nyt päätimme puksutella sen kanssa muyumimaan portille. Tässä odotellaan että milloin juna lähtee.

Muuumimaassa olikin sitten paljon nähtävää. Tässä tytöt muumimaan putkassa:

Vaaveli tutustuu NIpsuun, vielä (tämä oli ihan heti alussa)  ei uskaltanut mennä halaamaan.

Keskimmäinen tervehtii Hemulia

Tässä upeita maisemia:

ja lisää maisemia:

Muumipapan laivassa oli hauskaa, paikalla oli leikkikenttä. liukumäkeä , narunsolmimista, narunvetoa ja paljon paljon muuta. Vaavelin suosikki hommaa oli muumialuksen ohjaaminen:

Tässä muumipappa saa vaavelilta pusun:

isot tytöt löysivät kuninkaan tuolin

Vaaveli taas tykästyi nuuskamuikkusen telttaan. Tykästyikin muuten niin kovin tuohon nuuskamuikkuseen että hänen oli PAKKO saada muumikaupasta oma nuuskamuikkuspehmolelu, nyt hän on sitten pitänyt sitä rakkaana aarteenaan.

Ja kulttuuriakin muumimaassa oli tarjolla. Teatteri Emma, näytös Suuri lentokilpailu.

Keskittynyt pieni kulttuurin ystävä:

Ja hieman isompiakin kulttuurin ystäviä:

Näkymää muumitalolle:

Lopulta (tämä kuva on otettu noin pari tuntia saapumisemme jälkeen) Nipsu saa vaaveliltakin halin.

Keskimmäinen keikistelee:

Puoli viiteen asti vaaveli sinnitteli hereillä ja KÄVELI KOKO AJAN, mutta sitten uni korjasi pienen. Tirsoilla kantorepussa:

Isot tytöt askartelemassa Niiskun verstaalla, kuvassa näkyy myös Hosuli

Tämäkin kuva askartelupaikasta, vaaveli nukkuu selässä  autuaan tietämättömänä siitä että isot askartelevat jo ainakin viidettä keppinukkeaan vaikka vaaveli sai tehdä vain yhden  .

Keskimmäinen Muumitalossa. Papan kirjoituskoneen ääressä syntyy vaikka mitä tarinoita.

Vanhin kaunistautuu Niiskuneidin peilipöydän ääressä.

Muumimaasta lähdettiin kotiin päin pikkuista ennen kuutta. Matkalla käytin syömässä ja kotona oltiin kymmenen jälkeen. Täysin käsittämätöntä oli se että vaikka lapset olivat väsyneitä niin kukaan ei nukahtanut automatkalle. Kaikki kolme vaan nauraa kätkätti takapenkillä vallattomana. Sokerihumalalla (karkkeja on syöty PALJON) ehkä hieman osuutta asiaan .

Kotona laitoin ipanat suoraan sänkyyn ja siellä he posottivat unta koko yön ääntäkään päästämättä. Nukkuivat itse asiassa yhdeksään asti ja silloin minun piti heidät herätellä koska olin luvannut jo puoli kymmeneltä olla hakemassa Tessaa kotiin.... mutta se onkin sitten toisen päivityksen tarina .